بست پلیت (صفحه ستون) چیست؟

همانطور که می‌دانید استفاده از تجهیزات و مصالح برای مقاوم سازی ساختمان‌ها بسیار اهمیت دارد و امروزه کاربرد این محصولات مورد توجه زیادی قرار دارد. زیرا ساختمان‌های تجاری و مسکونی با طبقات زیاد و متراژ وسیع در حال ساخت هستند و باید از نظر مقاومت در برابر لرزش بسیار پایدار باشند. یکی از مهم‌ترین موارد مورد استفاده در ساختمان سازی بیس پلیت یا صفحه ستون است که از صفحه‌های فولادی تشکیل شده که با ضخامت و ابعادی که دارد می‌تواند به ستون‌ها متصل شده و بار وارد شده به ستون‌ها را پخش کند. علاوه بر ساختمان سازی، از این محصول در سوله سازی نیز بسیار استفاده می شود. در این مقاله درباره صفحه ستون، کاربرد ها و نیز انواع آن مطالبی بیان شده است.

بیس پلیت چیست و چگونه تولید می شود؟

این محصول به صورت یک صفحه مسطح می باشد که از جنس فولاد تولید می شود.  از این صفحه ستون به صورت یک المان مهم مابین ستون و بتن استفاده می گردد. به طور کل می توان گفت که از این المان برای مقاوم کردن سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید صفحه ستون در ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر بوده و ضخامت آن را حدوداً ۸ الی ۲۰ میلی‌متر در نظر می‌گیرند. در این صورت هیچ لرزشی مثل زلزله نمی‌تواند باعث تخریب سازه مورد نظر شود. بیس پلیتها انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد و در مورد کاربرد آنها بیشتر خواهیم گفت؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در مورد بست چیست اطلاعات کاملی را در این مقاله قرار داده ایم.

کاربردهای بیس پلیت

این محصولات کاربردهای بسیار زیادی دارند یکی از مهم‌ترین کاربردهای آنها مربوط به وال پست است. حتماً شما هم می‌خواهید بدانید وال پست چیست؟ وال پست‌ها در واقع نگهدارنده‌های دیوار هستند که به صورت صفحه‌هایی به دیوار متصل می‌شوند و با بتنی که بر دیوار چینی قرار می‌گیرد درگیر خواهند شد در این صورت از دیوار و سازه‌های مورد نظر در برابر لرزش و بادهای شدید جلوگیری می‌کنند. استفاده از بیس پلیتها همراه با وال پست امکان‌پذیر خواهد بود. یعنی صفحات وال پست را با استفاده از صفحه ستون به دیوار متصل نموده و محکم می‌کنند تا تکان نخورد سپس مصالح بتنی را بر روی آن کشیده و محکم می‌کنند.

انواع بیس پلیت

در تقسیم بندی صفحه ستون انواع مختلفی وجود دارد که باعث کاربرد بیشتر آنها در سازه شده است. انواع بست پلیت را به صورت زیر می توانید مشاهده می‌کنید:

بیس پلیت فونداسیون

ساده‌ترین روش استفاده از صفحه ستون به روش بیس پلیت فونداسیون است به این صورت که این صفحه فولادی بر روی فونداسیون نصب می‌شود سپس از سوی دیگر به ستون جوش داده شده و بعد مصالح ساختمانی بر روی آن قرار می‌گیرد. این روش به خاطر جوشکاری و قرارگیری صفحه ستون بسیار ساده و راحت است اما برای سازه‌های وسیع و مرتفع مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. برای اتصال صفحه ستون به فونداسیون از بولت استفاده می‌شود.

صفحه ستون داربست

در این نوع صفحه ستون، داربست‌ها و پیچ و مهره‌ها نقش دارند به این صورت که صفحه ستون به بتن پیچ می‌شود و بسیار محکم و مقاوم عمل می‌کند قسمت دیگر بیس پلیت به ستون‌ها متصل بوده بنابراین فشار حاصل از وزن ساختمان را که از طبقات بالایی به ستون وارد می‌شود به طور کامل پخش می‌کند بنابراین فشار در یک نقطه رها نشده و خطری نخواهد داشت.

صفحه ستون در سازه بتنی

در سازه‌های بتنی بیس پلیت را در پایه ستون متصل نموده و جوش می‌دهند. جوش دادن این صفحه فولادیدر دو طرف ستون انجام می‌شود که به صورت عمودی یا افقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیس پلیت اتصال مفصلی

این نوع صفحه ستون برای ساختمان‌های چندین طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تحمل فشارهای برشی را داشته و مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

صفحه ستون گیردار

استفاده و اتصال این نوع صفحه ستون به صورت که نباید هیچگونه چرخش یا حرکتی داشته باشد به همین منظور تیغه‌های آن را به صورت ذوزنقه‌ای و گونیا برش می‌دهند و آن را به سطح بتن و ستون متصل می‌کنند؛ در این صورت هیچگونه حرکت و چرخش و خمشی در آن ایجاد نخواهد شد و سازه در کمال استقامت پایدار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بست رادیکالی چیست؟

نتیجه‌گیری:

در حال حاضر از محصولات ساختمانی مختلف مانند صفحات فولادی برای افزایش مقاومت در ساختمان های محتلف استفاده می شود. بیس پلیت یا صفحه ستون از جنس فولاد بوده و ضخامت و ابعاد آن طوری طراحی شده است که بتواند با اتصال به انواع ستون‌ها، مانع لرزش و خمش شود. استفاده از این نوع مصالح ساختمانی کاربرد بسیار زیادی دارد زیرا می‌تواند مقاومت بسیار خوبی در برابر لرزش داشته باشد از این رو دیگر افراد نگران زلزله و خرابی‌های پس از آن نخواهند بود زیرا با استفاده از صفحه ستون می‌توانند این موارد را کنترل کنند. شما نیز برای اطلاعات بیشتر جهت خرید و استعلام قیمت صفحه ستون می‌توانید با پشتیبانان و مشاوران ما از طریق شماره تماس‌های زیر در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *