بست تخت هبلکس چیست؟

در صنعت ساختمان سازی مدرن از بلوک هبلکس استفاده می‌شود. در ساخت بلوک هبلکس از متریال و مواد گوناگونی همچون آلومینیوم، سیلیس، آهک، سیمان و آب استفاده شده است‌. برای افزایش امنیت این بلوک در دیوارهای ساختمان از تجهیزات و مصالح ساحتمانی مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آنها بست تخت است. استفاده از بست تخت علاوه بر علاه بر استحکام بخشیدن به ساختمان، از لخاظ اقتصادی نیز به صرفه است. در ادامه این محتوا قصد داریم شما را با کاربردهای بست تخت، قیمت و خرید این محصول آشنا کنیم.

بست تخت هبلکس چیست؟

بست تخت ظاهری کاملا صاف و بدون برآمدگی داشته که سوراخ هایی در دو طرف آن وجود دارد. این سوراخ ها جهت اتصال بهتر و راحتتر بست به بلوک هبلکس تعبیه شده است. به منظور افزایش دوام و مقاومت بست تخت هبلکس در برابر زنگ زدگی، خوردگی و رطوبت بدنه این نوع بست را با استفاده از عنصر روی می‌پوشانند.

اتصال دو بلوک هبلکس جهت افزایش مقاومت دیوار در برابر نیروهای خارجی و زمین لرزه از کاربرد بست تخت است. انواع بست تخت در شکل های متنوع مانند بست هبلکس کاملا صاف و یا بست تخت دارای لبه های دندانه دار بوده، اما عملکرد مشابهی دارند.

انواع بست تخت کدامند؟

از بست تخت به دلیل نصب آسان، مقاومت بالا و قیمت مناسب در ساختمان سازی بسیار استفاده می‌شود. بست تخت انواع مختلفی داشته که از آن به منظور یکپارچه سازی و مقاوم سازی دیوارهای هبلکس استفاده می‌شود. انواع بست تخت به صورت زیر است:

بست تخت معمولی

ارتفاع بست تخت معمولی ۲۰ سانتیمتر، عرض 5/2 سانتیمتر و ضخامت آن 25/1 سانتیمتر است. جنس این نوع بست از فولاد با پوشش گالوانیزه بوده که می‌تواند مقاومت قابل توجهی در دیوارهای هبلکس ایجاد کند.

بست تخت استاندارد

کمپانی های مختلف بست تخت استاندارد را در ارتفاع ۲۵ سانتیمتر، عرض 5/2 سانتیمتر و ضخامت ۲ میلی متر می‌سازند. بدنه این نوع بست نیز جهت افزایش مقاومت از فولاد گالوانیزه ساخته شده است.

کاربرد بست تخت هبلکس چیست؟

کاربرد بست تخت چیست؟

کاربردهای مهم و اساسی بست تخت هلیوس به صورت زیر است:

چینش دیوار با بلوک هلبکس

از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد بست تخت می‌توان اتصالات هبلکس در دیوارهای ساختمان اشاره کرد. بست تخت سبب اتصال محکم و عمیق بلوک های هبلکس شده و در نتیجه ایمنی دیوار را افزایش می‌دهد. این اتصال از تکان خوردن و جا به جایی بلوک های دیوار جلوگیری کرده و از ریزش آن در برابر زمین لرزه جلوگیری می‌کند.

یکپارچه سازی بلوک هبلکس

یکی از کاربردهای بست تخت هبلکس یکپارچه سازی بلوک هلبکس، عملکرد بهتر و بهینه تر آن در دیوار است. دیوارهایی که در آنها از بلوک هبلکس استفاده شده، حتما به بست های تخت هبلکس نیاز دارد. چنین دیوارهایی مقاومت بسیار بالایی در برابر سایر تنش ها، نیروهای خارجی و زمین لرزه دارند.

جایگزین میلگرد بستر

امروزه در ساختمان سازی از بست هبلکس به جای میلگرد بستر استفاده می‌شود. میلگرد بستر در ابعاد و ضخامت های متفاوتی ساخته می‌شود. تفاوت در ابعاد و صخامت میلگرد بستر سبب شده گاهی در کاربرد آنها دچار اشتباه شویم‌؛ در این صورت مقاومت و ایمنی زیادی در دیوار به وجود نمی‌آید. چندین سال است که از بست تخت هبلکس به جای میلگرد بستر استفاده شده و که تاثیر مثبتی در افزایش مقاومت کلی ساختمان و کاهش خسارت دارد.

اگر قصد دارید بدنید بست تخت چیست؟ بهتر است ابتدا تمامی توضیحات در مورد بست چیست را مطالعه کنید؟

بست تخت هبلکس چه تفاوتی با بست رادیکالی دارد؟

تفاوت بست تخت و بست رادیکالی

برای مقایسه بست تخت و بست رادیکالی ابتدا باید بدانید که بست رادیکالی چیست؟ بست رادیکالی یا بست ارتجاعی یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد بوده که از آن برای مقاوم سازی دیوار استفاده می‌شود.  این نوع بست سبب حرکت کردن دیوار در جهت افقی می‌شود. از بست رادیکالی می‌توان جهت اتصال دو بلوک هبلکس نیز استفاده کرد. اما تفاوت تخت و  بست رادیکالی در چیست؟

  • شکل ظاهری

ظاهر بست های تخت کاملا صاف و بوده در حالیکه بست های رادیکالی صاف نیستند. بست های رادیکالی دارای یک خمیدگی به شکل رادیکال در ریاضی هستند، به همین دلیل به این نام معروف شده اند.

  • اتصال به سازه

یکی از تفاوت های بست رادیکالی و بست تخت در نحوه اتصال آنهاست. اتصال بست رادیکالی به انواع سازه به صورت مستقیم است. این بست ها با جابجایی و حرکت بسیار کم دیوار، از آسیب و ریزش آن در برابر نیروهای شدید خارجی مانند زمین لرزه جلوگیری می‌کند. بست های تخت سبب اتصال دو بلوک هبلکس در یک دیوار می‌شوند ‌و نمی‌توان آنها را مستقیما به سازه متصل کرد. امروزه از بست های رادیکالی جهت اتصال دیوار هبلکس به سازه استفاده می‌شود. برای داستن دیواری محکم و مقاوم در برابر انواع ضربه بهتر است از هر دو بست تخت و رادیکالی استفاده شود.

مزایای استفاده از بست تخت هبلکس

کاربرد انواع بست تخت در صنعت ساخت و ساز با مزایای زیر همراه است:

  • نصب آسان

نصب و اجرای اتصالات هبلکس راحت و آسان است، بنابراین برای اجرای آن می‌تواند بدون هیچ گونه مهارت و تخصصی صورت گیرد.

  • سرعت بالای نصب

می‌توان در مدت زمات کوتاهی تعداد زیادی بلوک را با استفاده از بست تخت هبلکس به هم متصل کرد که یکی از مزایای این نوع بست است‌.

  • صرفه اقتصادی

قیمت انواع بست تخت هبلکس در مقایسه با سایر بست ها بسیار مناسب تر است، همین امر سبب شده تا این وسیله بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

  • ایمنی ساختمان

بست سخت مقاومت بالایی در برابر انواع ضربه دارد؛ بنابراین کاربرد آن در اتصالات هبلکس می‌تواند ایمنی قابل توجهی در سازه ایجاد کند.

  • مقاومت بالا

گالوانیزه بودن بست تخت سبب شده این بست در برابر رطوبت و زنگ زدگی بسیار مقاوم باشد، به همین دلیل بست تخت می تواند مقاومت بالا و دائمی را در سازه شما ایجاد کند.

قیمت بست تخت چقدر است؟

به دلیل نا پایدار بودن شرایط اقتصادی نمی‌توان قیمت دقیقی برای تجهیزلت مصالح ساختمانی به خصوص مصالح فلزی بیان کرد. یکی از دغدغه های تمام پیمانکاران و مهندسین ساخت و ساز هزینه های مربوط به ساخت است. همه پیمانکاران دوست دارند از تجهیزاتی استفاده کنند که علاوه بر ایمنی مطلوب، قیمت مناسبی نیز داشته باشد. به دلیل تقاضای زیاد برای بست تخت، کمپانی های مختلفی مشغول به ساخت این محصول هستند. به طور کلی عوامل و فاکتورهای زیر می‌توانند بر روی قیمت بست تخت تاثیر گذار باشند:

  • شرکت سازنده

اینکه بست تخت توسط چه کمپانی ساخته شده باشد، در قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. برای خرید بست تخت بهتر است به سراغ برندهای معتبر آن بروید.

  • متریال به کار رفته

یکی از فاکتورهایی موثر و تاثیر گذار در بست تخت، کیفیت متریال به کار رفته در ساخت آن است. هر چه کمپانی ها برای ساخت انواع بست تخت از مواد و متریال با کیفیت تری استفاده کنند، کیفیت محصول نیز افزایش خواهد یافت. برای خرید بست تخت حتما به گالوانیزه بودن آن توجه کنید. داشتن پوشش گالوانیزه بر روی بدنه بست تخت مقاومت آن را در برابر رطوبت و زنگ زدگی افزایش می‌دهد.

  • عرضه و تقاضا

یکی از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار در قیمت بست تخت میزان عرضه و تقاضا برای این محصول است. اگر  تقاضا برای خرید بست تخت از میزان عرضه آن بیشتر شود، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

  • نرخ ارز

نوسانات نرخ ارز و دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت بست تخت دارد. هر چه نرخ ارز و دلار بیشتر شود، قیمت این محصول نیز در بازار افزایش خواخد یافت.

  • نحوه خرید

علاوه بر فروشگاه های حضوری آنلاین شاپ های متعددی در زمینه عرصه انواع مصالح ساختمانی از جمله بست تخت به وجود آمده ند. خرید بست تخت به صورت آنلاین و غیر حضوری به دلیل عرضه مستقیم کالا و تهیه از تامین کنندگان اصلی به صرفه تر از خرید حضوری است.

از دیگر مواردی تاثیر گذار بر قیمت انواع بست تخت شامل مواردی همچون قیمت نفت و سایر حامل های انرژی، هزینه جابجایی و حمل و نقل و تورم است.

کلام آخر:

امروزه جهت استحکام بخشی و افزایش ایمنی ساختمان ها از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که بست تخت یکی از آنهاست. بست تخت در دو نوع بست تخت معمولی و بست تخت استاندارد ساخته شده که در ابعاد و اندازه با هم متفاوت هستند. از بست تخت برای اتصال دو بلوک هبلکس در دیوار استفاده می‌شود. کاربرد بست تخت از تکان خوردن و جابجایی دو بلوک در کنار هم جلوگیری کرده و از این طریق ایمنی ساختمان را در برابر زمین لرزه افزایش می‌دهد. از مزیت های بست تخت می‌توان به نصب و اجرای آسان، مقاومت و ایمنی بالا در ساختمان سازی و طول عمر بالای بست تخت اشاره کرد. قیمت بست تخت به عواملی همچون برند، کیفیت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل و … بستگی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *