بست رادیکالی چیست؟

بست رادیکالی یکی از پراستفاده ترین انواع بست برای استفاده در بین اتصالهای سازه ای است. می توان گفت این نوع بست زمانی که با کیفیت بالایی انتخاب شود، در کوتاه مدت از بروز بسیاری از خرابی های ساختمانی، جلوگیری به عمل می آورد. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه بیشتر به بررسی این محصول بپردازیم.

بست رادیکالی چیست؟

بست ارتجاعی که به آن رادیکالی هم می گویند، یکی از انواع بست هبلکس را تشکیل می دهند. معمولاً در سازه هایی که بتنی هستند، از بست رادیکالی با استفاده از رول پلاک می توان به متصل کردن دیوار به بلوک سیمانی پرداخت. در سازه هایی هم که فلزی هستند، از طریق جوش این نوع بست مورد کاربرد قرار می گیرد. عمدتاً می توان گفت که جنس بست های رادیکالی باید از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد که این مورد در مبحث 8 مقررات ملی ساختمان آمده است. این نکته را به خاطر داشته باشید که با استفاده از بست های رادیکالی، 70% هزینه ها را در ساخت و ساز می توان کاهش داد. همچنین زمان اجرای پروژه هم کمتر خواهد شد و البته نیازی به استفاده از نیروی متخصص هم وجود ندارد.

 انواع بست رادیکالی

لین بست خود یکی از انواع بست هبلکس است. معمولاً از این نوع بست هنگامی استفاده می کنند که قرار است در دیوار چینی از بلوک های هبلکس استفاده کنند. می توان گفت این نوع بست جزء رایج ترین نوع بستی است که در امر ساخت و ساز مورد استقبال قرار می گیرد. در بین انواع بست هبلکس، این مدل روال و نحوه کار خود را دارد و قطعاً با انواع دیگر تفاوت هایی را بر جا می گذارد.

 بست رادیکالی بلوک سیمانی

بست رادیکالی بلوک سیمانی

معمولاً مابین هر ردیف بلوک سیمانی، با استفاده از بست های رادیکالی می توان عملیات نصب بلوک ها را با دیوار انجام داد. در این شرایط، در نظر گرفتن فاصله ای 2 سانتی مابین دیوار و سازه را نباید نادیده گرفت. ایمنی بالا در کار، سادگی در اجرا، هزینه پایین و کم و ماندگاری بالا همگی از جمله مزایای استفاده از این نوع بست در بلوک سیمانی به شمار می آیند.

قیمت بست رادیکالی هبلکس

قطر، برند تولید کننده و جنس 3 معیار مهم در برآورد قیمت به شمار می آیند. به این دلیل که این موارد جزء موارد کلیدی روی قیمت این محصول به شمار می آیند. بسیار پیش آمده است که برخی با قیمت پایینی برای خرید این محصول روبرو شده اند، بعداً که با استحکام مورد انتظار روبرو نشده اند، متوجه شده اند که دلیل قیمت ارزان، کیفیت پایین محصول است.

 بست رادیکالی میلگرد بستر

همانطور که شاید بدانید، یکی از مقرون به صرفه ترین مقاطع فولادی، میلگرد بستر است. معمولاً برای بالا بردن دوام و مقاومت دیواری که غیر سازه ای باشد، از بستر میلگرد در ساخت و ساز استفاده می کنند. به خاطر این که میلگرد بستر دارای آج است، اصطکاک بیشتری را هم در کنار بتن و ملات به وجود می آورد. حال در این بین، استفاده از بستهای رادیکالی برای متصل کردن دیوار به دیگر اعضای سازه روی میلگرد بستر را هم نباید نادیده گرفت.

 قیمت بست هبلکس

قیمت بست هبلکس با توجه به این که کدام نوع آن را انتخاب می کنید متفاوت است. معمولاً نوع کار و نوع متریال روی قیمت انواع بست هبلکس تأثیر مستقیم می گذارند. متأسفانه برخی برای برآورد قیمت کمتر به دنبال کیفیت پایین تر هستند. بدین ترتیب در کوتاه مدت با مشکلات ریز و درشت زیادی هم روبرو می شوند.

 انواع بست هبلکس

بست های هبلکس دارای انواع مختلفی هستند. اولین نوعی که می توان نام برد، بست ثابت است که به آن بست تخت هم می توان گفت. سپس نوبت به بست کرکره ای می رسد که قیمت به مراتب ارزان تری نسبت به بست ثابت دارند. بست ال شکل هم مدل دیگری از انواع بست هبلکس است. بستهای رادیکالی هم یکی از رایج ترین انواع بست های هبلکس را تشکیل می دهد.

تولید بست رادیکالی

تولید بست رادیکالی

تولید این محصول در ضخامت، عرض و طول های متفاوت امکان پذیر است. عمدتاً بست رادیکالی را به صورت گالوانیزه و آهنی می توان تولید کرد که متریال گالوانیزه آن، باعث می شود که شما با کیفیت قابل قبول تری روبرو شوید، به این صورت که در برابر رطوبت، این متریال بسیار مقاوم و بادوام عملکرد خود را نشان می دهد.

  اجرای بست رادیکالی

در مورد نحوه اجرای این نوع بست اگر بخواهیم با شما صحبت کنیم، باید اینگونه گفت که در سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب که از طریق جوش با رول پلاک و پیچ، این بست را به سازه مورد نظر متصل می کنند. به خاطر داشته باشید که از اتصال هایی نظیر میخ نباید برای متصل کردن بست استفاده کنید. به این علت که به خرابی هایی در ستون و… ختم خواهد شد، ولی استفاده از اتصالات پیچشی مانند رول پلاک، رول بولت و… مانعی ندارد. پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید که اگر دیوار غیر سازه ای است، از بست های رادیکالی گالوانیزه استفاده کنید.

 نصب بست رادیکالی

همان طور که می دانید بست رادیکالی به بالا بردن دوام بنا کمک می کند. در این میان، شما باید مسئله کیفیت بست را یک موضوع مهم و کلیدی در نظر بگیرید. نوع متریالی که برای ساخت بست به کار می رود روی کیفیت نصب آن هم تأثیر جدی می گذارد.

برای نصب بست های رادیکالی باید به این نکته توجه داشته باشید که بست از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشد؛ چراکه این متریال می تواند مقاومت بست را در برابر زنگ زدگی افزایش دهد. نحوه نصب این نوع بست به این شکل است که نیرویی که به سازه وارد می شود را به طور کلی از بین می برد.

 بست رادیکالی دو طرفه

عمدتاً برای هشتگیر دیوارهای جانبی و داخلی از این نوع بست می توان استفاده کرد. معمولاً این نوع بست را می توان به میلگرد بستر هم متصل کرد و این یکی از ویژگی های بارزی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. بست های رادیکالی دو طرفه را می توان یک جایگزین عالی برای هشتگیر در ساختار دیوار چینی اعلام کرد.

 خرید بست رادیکالی

خرید بست رادیکالی

برای خرید این محصول، لازم نیست که تمامی فروشگاه های شهر را زیر و رو کنید. تنها کافی است که  به صورت آنلاین خرید خود را به ثبت برسانید. توجه داشته باشید که امروزه خرید آنلاین به دلیل مزایایی که دارد، بسیار بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. اکثر مردم دیگر حاضر نیستند که با اتلاف وقت روبرو شوند و مدت زمان زیادی را برای انتخاب و خرید محصولات این چنینی سپری کنند. به همین دلیل، برای خرید بست های رادیکالی، پیشنهاد ما این است که با کارشناسان فروش ما در این مجموعه در ارتباط باشید. این گونه است که با قیمت روز و دقیق محصول روبرو خواهید شد.

 طول بست رادیکالی

برای برآورد این محصول باید بدانید که بر اساس آیین نامه 2800 حداقل طولی که برای بست های رادیکالی می توان در نظر گرفت، 30 سانتی متر است. همچنین، حداقل عرض هم 3 سانتی متر مشخص می شود و در این میان، حداقل ضخامت هم می تواند 2 میلی متر باشد.

قیمت بست رادیکالی هبلکس

برای برآورد قیمت هر محصولی همچون بست رادیکالی باید به عوامل گوناگونی توجه کنید. اولین عاملی که می توان نام برد، قطر بست مورد نظر است. ۱، ۱.۵ و ۲ میلی متری اندازه قطری هستند که برای این نوع بست می توان در نظر گرفت. معمولاً با بیشتر شدن اندازه قطر، قیمت آن هم افزایش پیدا می کند.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت بست های رادیکالی، برند تولید کننده این بست ها است. هر نوع برندی عمدتاً کیفیت متفاوتی را برآورد می کند. با این حساب قیمت هر برند تولید کننده هم متفاوت است. همان طور که گفته شد هر برندی از یک کیفیت خاص پیروی می کند. بدین ترتیب می توان گفت که کیفیت هم روی قیمت بی تأثیر نیست. حقیقتاً بست های گالوانیزه جزء باکیفیت ترین ها هستند، به این دلیل که در طولانی مدت با وجود رطوبت با مشکلی همچون زنگ زدگی روبرو نمی شوند.

بست هشتگیر

بست هشتگیر به این صورت است که یک فاصله 2 سانتی متری را باید در نظر گرفت. این فاصله به این دلیل است که ضربه ای به دیوار در هنگام زلزله به وجود نیاید و همچنین باعث جلوگیری از تخریب می شود، به خاطر داشته باشید که استفاده از بست رادیکالی، دیگر روش هشتگیر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 بست تخت چیست؟

عمدتاً برای فیکس کردن بلوک های هبلکس از این مدل بست می توان استفاده کرد. ساختار این نوع بست کاملاً صاف است و به همین دلیل، به این نام معروف شده است. به دلیل نداشتن هیچ گونه خمیدگی، بلوک های هبلکس را به راحتی فیکس کند. سوراخ هایی در اطراف بست های تخت وجود دارند که برای اتصال به این نوع بلوک در نظر گرفته شده اند. بست های گوناگونی مانند بست و رادیکالی را با پوشش گالوانیزه میتوان خریداری کرد. به این شکل در برابر زنگ زدگی هم کاملاً مقاومت و دوام بست حفظ می شود.

بست تخت هبلکس

بسیاری که با ساختار بست از نوع رادیکالی آشنایی ندارد، به دنبال تفاوت آن با بست تخت هستند. بست های رادیکالی همچون بست تخت ظاهری صاف ندارند و از نظر ظاهری، بست های رادیکالی شبیه رادیکال در ریاضی هستند. عمدتاً بست تخت را نمی توان به صورت مستقیم به سازه متصل کرد و تنها کاری که می کند بلوک های  هبلکس را می تواند در کنار یکدیگر فیکس کند. البته در ساخت و ساز امروزی، استفاده از هر دو نوع بست را نمی توان نادیده گرفت.

سخن پایانی:

هرآنچه لازم بود در مورد بست رادیکالی را بیان کردیم. بهتر است بدانید که امروزه در فرایند ساخت و ساز، انتخاب محصولات اینچنینی روی کیفیت کار تأثیر واضحی می گذارد. با این حساب، اگر قصد دارید که انواع بست مانند رادیکالی را با قیمت مناسب خریداری کنید، با مشاورین ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *