کف سازی ساختمان چیست؟

کف سازی ساختمان از جمله اقدامات مهمی است که باعث می ‌شود زیبایی و دوام ساختمان افزایش پیدا کند. معمولاً برای انجام کف سازی باید استاندارد های ایمنی را هم لحاظ کرد و از مصالح مناسب غافل نشد. به خاطر داشته باشید که کف سازی باید به شکلی انجام شود که بتواند وزن مصالح را تحمل کرده و همچنین دوام و استحکام بالایی در برابر وزن لوازم و اثاثیه ساختمان هم داشته باشد.

عمدتاً از مصالحی باید برای کف سازی استفاده می شود که خاصیت لغزشی ندارند و همچنین در برابر صدا و رطوبت بتوانند عایق قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند. اگر بخواهیم در مورد مهم‌ترین معیار در انتخاب مصالح مناسب برای کف سازی صحبت کنیم، می ‌توان به مقاومت و پایداری مصالح در مقابل نفوذ رطوبت اشاره کنیم؛ همچنین مصالح مورد نظر باید در مقابل آتش و حرارت از دوام و استحکام بالایی برخوردار باشند.

انواع روش های کف سازی ساختمان

کف سازی ساختمان با مصالح مختلفی امکان پذیر است. معمولاً با توجه به نوع کاربری محیط و شرایط خاک می‌توان از مصالح مختلفی همچون پوکه، سیمان، فوم بتن، خاک و گچ استفاده کرد. هر کدام از این روش ها، ویژگی ها، معایب و مزایای مختص به خود را دارا هستند. همچنین این روش های مختلف کف سازی در ساختمان ها، از قیمت های مختلفی نیز برخوردار هستند. ما در ادامه در مورد انواع مختلف این مصالح بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

کف سازی ساختمان با پوکه

پوکه در دو دسته سفال و معدنی قرار می‌گیرد که می‌توان گفت نسبت به خاک، پوکه سفال از وزن بسیار سبک ‌تری برخوردار است. معمولاً برای اینکه بتوان وزن مرده ساختمان را کم کرد، استفاده از مصالح این چنینی را نمی‌توان نادیده گرفت. البته در کف سازی ساختمان استفاده از پوکه سفال چندان مد نظر قرار نمی ‌گیرد؛ چرا که خرده سفال ‌ها دارای تیغه هستند و به خاطر لبه تیزی که دارند، به لوله‌های تاسیسات و خصوصاً لوله‌ های برق آسیبی همچون برش را وارد می کنند. البته باید بدانید که پوکه معدنی هم با توجه به شکل تیله ‌ای خود، می‌تواند به لوله ‌های تاسیساتی تا حدودی صدمه بزند و به همین دلیل، کف سازی با پوکه باید ملاحظات و ضوابط خاصی را پیاده کرد.

کف سازی ساختمان چیست؟

کف سازی ساختمان با سیمان

کف سازی ساختمان با سیمان هم امروز بسیار رواج دارد. سیمان از جمله مصالح ساختمانی جداگانه ‌ای است که در ساختمان سازی به شدت مورد کاربرد و استفاده قرار می‌ گیرد. در شرایطی که شما به دنبال یک ملات مقاوم باشید، باید سیمان را با گچ مخلوط کنید که البته مخلوط آن ها باید به نسبت مساوی انجام شود، سیمان از جمله مواد چسبنده است که می‌تواند ذرات را به یکدیگر به راحتی چسبانده و زمانی که با گچ ترکیب می‌شود، می‌تواند خاصیت چسبندگی ملات را افزایش دهد.

در حال حاضر کارایی و کاربرد سیمان سفید بسیار بالا است و اگر با گچ ترکیب شود قادر است در آینده حتی جای بتن را هم بگیرد. از جمله مزایایی که می‌توان به استفاده از سیمان برای کف سازی اشاره کرد، هزینه بسیار پایینی است که برآورد می‌کند و البته سرعت اجرای عملیات را هم افزایش می‌ دهد.

ناگفته نماند که اگر کف سازی در مقیاس بزرگ قرار است انجام شود، صد درصد زمانی که برای اجرا برآورد می شود بسیار بالاتر است و ماندگاری طولانی مدت‌تری را هم با مقاومت بالا به نمایش می گذارد؛ همچنین ناگفته نماند که استفاده از سیمان برای کف سازی باعث می ‌شود تا سطح یکنواخت و بدون درزی را بتوان در پایان کار مشاهده کرد.

کف سازی ساختمان با سیمان

این نکته را به خاطر داشته باشید که در این روش کف سازی، معمولاً اگر هدف زمین خشک باشد متراکم سازی آن حرف اول را می ‌زند، در صورتی که برای کف سازی زمین‌ های مرطوب معمولاً تراکم خاک به ۸۵ الی ۹۰% باید برسد؛ همچنین در هنگام استفاده از سیمان برای کف سازی در زمین‌های نسبتاً مرطوب، نمی‌توان استفاده از یک لایه قلوه سنگ درشت را هم برای پر کردن منافذ نادیده گرفت.

کف سازی ساختمان با فوم بتن

یکی از بهترین متریال‌ها برای کف سازی ساختمان بدون هیچ اغراقی فوم بتن است که می‌توان گفت فوم بتن از جمله بتن‌های سبک است که به خاطر ترکیب بتن کف ‌زا، سیمان و آب به دست می ‌آید. در مقایسه با بتن معمولی چگالی فوم بتن کمتر است و به همین دلیل، امروزه در کف سازی بسیار مورد استقبال و استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله مزایایی هم که این متریال دارد، وزن بسیار سبکی است که خود می‌تواند حرف ‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و معمولاً سرعت اجرای فوم بتن هم کم نیست در برابر یخ زدن و نفوذ آب هم بسیار مقاوم و با دوام عمل می‌کند. دوام و استحکام بالا در کنار این که فوم بتن یک نوع عایق حرارتی است را هم نمی‌ توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.

کف سازی ساختمان با خاک

کف سازی ساختمان

کف سازی با خاک از قدیمی‌ترین روش ‌هایی است که می‌توان در مورد آن صحبت کرد. البته در حال حاضر که مصالحی مانند فوم بتن روی کار آمده‌ اند، آن چنان که باید و شاید از خاک برای کف سازی ساختمان نمی‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال شما اگر هزار متر مربع را برای کف سازی در نظر بگیرید، به ضخامت ۱۰ سانتی ‌متری با وزن حدود ۲۲۰ تن خاک نیاز خواهید داشت که این از لحاظ اقتصادی نمی تواند چندان مقرون به صرفه باشد. متاسفانه خاک در دسته‌بندی مصالح سبک قرار ندارد و باعث افزایش وزن ساختمان می‌ شود و به همین خاطر، در هنگام زلزله نیروی جانبی بالایی را به ساختمان وارد می‌ آورد.

کف سازی ساختمان با گچ

کف سازی ساختمان با استفاده از گچ هم از جمله روش‌ هایی است که از قدیم الایام وجود داشته است و می‌توان گفت که گچ از جمله مصالح پر کاربرد و البته قدیمی است؛ چرا نباید مقاومت بسیار بالای آن را نادیده گرفت. گچ به خاطر دوام و مقاومتی که دارد کارایی ثابت خود را به نمایش می‌ گذارد و معمولاً با استفاده از گچ می‌توان یک سطح یک دست را به نمایش گذاشت. در مقایسه با زیرسازی‌ های بتنی می توان گفت که گچ ضخامت کمتری را به خود اختصاص می دهد.

کف سازی ساختمان مسکونی

فضاهای مسکونی معمولاً مکانی برای زندگی هستند که کف سازی این مکان باید به گونه ‌ای باشد که بتوان یک شکل ظاهری ایده‌آل را با مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و رطوبت در نظر گرفت. به همین خاطر، از مصالحی استفاده می‌شود که کارایی خود را به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی به راحتی نمایش بگذارند؛ چرا که در ساختمان سازی مسکونی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز مربوط به کف سازی است که عمدتاً با ضوابط و نکات اجرایی خاصی شما را روبرو می‌کند.

کف سازی ساختمان برای فضاهای بهداشتی، پارکینگ، انبار، پله و پاگرد، فضای زیر درب‌های ورودی، راهروها و فضای ورودی ساختمان همگی باید با در نظر گرفتن مزایایی که مصالح مختلف دارند، انجام شوند و به همین خاطر، مشورت با تیمی ماهر در این زمینه را نمی‌ توان به هیچ عنوان نادیده گرفت.

کدام روش کف سازی بهترین است؟

همیشه برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که کدام روش برای کف سازی ساختمان می‌تواند بهترین روش باشد، باید به نوع کاربری و شرایط خاک توجه کنید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که معمولاً فوم بتن است که به خاطر قیمت ارزان و مقرون به صرفه‌ ای که دارد، امروزه در دسته بندی بهترین مصالح جهت انجام این کار قرار می گیرد و همچنین یک عایق ایده آل به شمار می‌ آید. فوم بتن سرعت بالای را برای اجرا به نمایش می‌گذارد و البته که مزیت‌های قابل قبول دیگری را هم به همراه دارد.

لیست کامل ابزار و تجهیزات مورد نیاز در ساختمان سازی

سخن پایانی:

در این مطلب، در مورد انواع روش های کف سازی ساختمان با شما صحبت کردیم. بهتر است بدانید که اصول و قواعد خاص برای انجام این کار وجود دارد که اگر شما از مصالح مناسب و باکیفیت هم استفاده کنید، ولی این مصالح با اصول و قواعد اصلی خود پروسه کار را دنبال نکنند، در کوتاه مدت با مشکلات زیرسازی ریز و درشتی شما را روبه رو خواهند کرد. به همین خاطر، سعی کنید از مجموعه ای ماهر و کاربلد برای انجام کف سازی انواع ساختمان استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *