تقاوت یونولیت سقفی و دیواری

امروزه در صنعت ساختمان سازی و دیگر صنایع پیشرفت هایی در زمینه تولید مصالح و مواد عایق به وجود آمده است. از جمله این مواد می توان به یونولیت اشاره کرد. این ماده عموماً براس عایق کاری و نیز بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده انواع مختلفی مانند یونولیت سقفی و یونولیت دیواری دارد که هر کدام از کاربرد های مختلفی برخوردار هستند. به صورت کلی می توان گفت که تفاوت یونولیت سقفغی و بتنی در موارد زیر است. برای آشنایی بیشتر با این محصولات و تفاوت ها آن ها، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تفاوت یونولیت سقفی و یونولیت دیوار:

  • کاربرد: یونولیت سقفی به عنوان قالب بتن در سقف های تیرچه بلوک یا دال یک طرفه استفاده می شود. یونولیت دیواری به عنوان دیوار پوش فوم، فومهای دیواری تزئینی یا عایقکاری دیوارها استفاده می شود.
  • شکل و ابعاد: یونولیت سقفی شکل یک مکعب مستطیل با ابعاد مختلف مانند 200 * 50 * 25 سانتیمتر دارد. یونولیت دیواری شکل یک صفحه مستطیل با ابعاد مختلف مانند 100 * 50 * 5 سانتیمتر دارد1دارد.
  • ضخامت و وزن: یونولیت سقفی ضخامت و وزن بیشتری نسبت به یونولیت دیواری دارد. این به دلیل نیاز به مقاومت بیشتر در برابر بار سقفی است.
  • قیمت: یونولیت سقفی قیمت بیشتری نسبت به یونولیت دیواری دارد. این به دلیل ضخامت و چگالی بیشتر آن است.

یونولیت چیست؟

یونولیت یک نوع ماده پلیمری سبک و متخلخل بوده که به طور معمول از پلیمر سفید رنگ تولید می شود. این ماده عایق صدا و گرما است و در بسته بندی، عایق کاری و ساختمان سازی کاربرد دارد. علاوه بر صنعت ساختمان سازی، یونولیت کاربردهای بسیار زیاد نیز در صنایع مختلف دیگر از جمله ساخت ماکت و اسباب بازی،  ساخت تابلو اعلانات و تبلیغات شهری، ساخت یخچال های صنعتی، صنعت باغداری و هوادهی خاک، ساخت قطعات در صنعت خودرو سازی دارد.

بیشتر بخوانید: اطلاعات جامع و کامل در مورد مش فایبرگلاس را اینجا بخوانید.

انواع یونولیت

انواع یونولیت بر اساس خواص، شکل و کاربرد آنها می توانند به شرح زیر باشند:

  • یونولیت معمولی: یک هومو پلیمر شفاف و شکننده با استحکام کم و فرآیند تولید راحت می باشد.
  • یونولیت مقاومتی: یک کوپلیمر مات و سفید رنگ با استحکام بالا و خاصیت شکل پذیری با گرما است.
  • یونولیت منبسط شده: یک فوم سلول بسته با وزن سبک، رسانایی حرارت پایین، جذب پایین رطوبت و خاصیت ضربه گیری بالا است.
  • یونولیت سقفی: یک نوع یونولیت منبسط شده که در ساخت سقف های بتنی کاربرد دارد.
  • یونولیت دیواری: یک نوع یونولیت منبسط شده که در ساخت دیوارهای بتنی یا تزئینی کاربرد دارد.
  • یونولیت تیرچه: یک نوع یونولیت منبسط شده که در ساخت تیرچه های بتنی یا فلزی کاربرد دارد.

کاربردهای یونولیت

برخی از مهم ترین کاربرد های یونولیت عبارتند از:

  • ساخت سقف های بتنی سبک و مقاوم
  • ساخت دیوار های پیش ساخته و تزئینی
  • ساخت ماکت، کاردستی، اسباب بازی و تابلو
  • بسته بندی لوازم شکستنی و حساس
  • عایقکاری سردخانه ها، یخدان ها و استدیو های صدا برداری

یونولیت سقفی چیست؟

یونولیت سقفی چیست؟

 

یونولیت سقفی یک نوع ماده پلیمری سبک و متخلخل است که از پلی استایرن انبساطی تولید می شود. این ماده عایق صدا و گرما است و در ساخت سقف های بتنی کاربرد دارد. یونولیت سقفی جایگزین مناسبی برای بلوک های سفالی و آجر است و باعث می شود که سقف سبک تر، مقاوم تر و نیز ارزان تر شود. این ماده ویژگی ها و معایب و مزایای متعددی دارد. همچنین سبک وزن بوده و در برابر زلزله مقاوم است. این ماده عایق بسایر خوبی در مقابل حرارت و صدا نیز می باشد. همچنین دارای روش نصب آسان و سریع بوده و نیز قیمت مناسبی دارد.

بیشتر بخوانید: مهم ترین ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای ساختمان سازی

یونولیت دیواری چیست؟

یونولیت دیواری نیز  نوعی ماده پلیمری است که وزن سبکی دارد. این ماده عایق صدا و گرما است و در ساخت دیوارهای بتنی کاربرد دارد. همچنین یونولیت دیواری باعث کاهش وزن کلی ساختمان می شود و این موجب افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله و کاهش هزینه های سازهای نیز خواهد شد. این محصول عایق حرارتی و صوتی نیز است و دارای خاصیت عایق حرارتی و صوتی بالایی است و باعث می شود که دمای داخل ساختمان مناسب باشد و صداهای ناخواسته از دیوار به داخل نفوذ نکند.

یونولیت دیواری

در بررسی  باید اشاره کرد که یونولیت دیواری نصب آسان و سریع دارد و به راحتی و با سرعت بالا قابل نصب است و نیازی به ابزار و تجهیزات خاصی ندارد. همچنین یونولیت دیواری نسبت به سایر مصالح دیواری از قیمت پایین تری برخوردار است و باعث صرفه جویی در هزینه های ساختمان میشود. این نوع یونولیت از جنس پلی استایرن است که یک ماده قابل اشتعال است و در صورت بروز حریق می تواند سبب افزایش شعله و دود شود. یونولیت دیواری باعث میشود که گچ دیوار تحت تاثیر حرارت و رطوبت ترک بخورد و ظاهر زشتی به دیوار بدهد و نیز در صورت بارش برف یا باران می تواند آب را جذب کند و سبب تغییر شکل و کاهش مقاومت آن شود.

سخن آخر

بعد از بررسی تخصصی تفاوت یونولیت سقفی با دیواری می توان گفت که یونولیت سقفی و یونولیت دیواری هر دو ماده پلیمری سبک و متخلخل هستند که از پلی استایرن انبساطی تولید می شوند و کاربرد های متعددی دارند. این دو ماده هر کدام ویژگی های مشترک و نیز مخصوص به خود را دارا هستند و نیز تفاوت هایی با یکدیگر داشته که در این مقاله درباره آن ها صحبت شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *